SAT7TURK HABER -
$ DOLAR → Alış: 6,00 / Satış: 6,02
€ EURO → Alış: 6,72 / Satış: 6,75

Kardinal Scola İstanbul’da konuştu

Kardinal Scola İstanbul’da konuştu
  • 05.02.2014

Milano Başepiskoposu Kardinal Angelo Scola, 31 Ocak cuma günü,  Emeritus Papa XVI. Benedikt’in Aziz Pavlus adlı kitabının Türkçe basımının tanıtımı için  İstanbul’da düzenlenen toplantıya katıldı. Kardinal Scola’nın toplantıda yaptığı konuşmanın Türkçe çevirisini sunuyoruz.

Bu akşam burada sizlerle birlikte bulunmak benim için özel bir mutluluk yaşamak demektir. Çünkü bu fırsat bana Patrik Bartholomeos’un davetiyle verilmiştir. Bu nedenle gelişiyle ve aynı şekilde kitabın önsözünü yazarak bizi onurlandırdığı için tüm kalbimle kendisine teşekkür ederim. Nitekim bu tanıtım zamansız bir etkinlik değildir, daha çok iki yolun kesişmesinde bulunmaktadır. Birincisi; bu şehrin kurucusu İmparator Konstantin figürüne ve onun Roma İmparatorluğunda Hıristiyanların çektiği zulumlere son veren fermanına bağlıdır. Dini özgürlük için bir başlangıç olan bu anlaşma, Milano’da 313 yılında imzalanmıştır. Böylece fermanın 1700. yıl dönümünü kutlamak için Milano ve dünyanın farklı şehirlerinde birçok etkinlik düzenlenmiştir. Bunların arasında, geçtiğimiz 14 Mayıs’ta Patrik Bartholomeos ile gerçekleşen buluşma benim için en çok beklediğim ve anlamlı an olmuştur; o ziyarete bugün iade-i ziyaret etmekten mutluluk duyuyorum. Beni buraya getiren ikinci yol; Oasis Kuruluşunun yoludur. Oasis, benim söylediğim “uygarlık ve kültür melezliği” devresinin bağlamında, artık on yıldan beri Hıristiyan ve Müslümanlar arasında diyaloğu desteklemekle ilgileniyor. Oasis özellikle ikisi de birçok dilde yayınlanmakta olan Oasis dergisi ve e-bülteni ile tanınıyor. Ama aralarında teolojik ya da Kilise’nin Öğretisi’nin doğu dillerine çevirileri bulunan bazı kitapları da yayınlamaktadır. Bu şekilde, Arapça olarak iki kitap çıktıktan sonra, Kuruluş, sadece farklı kişilerin cömert fedakarlıklarıyla Türkçe bir çeviri için adım atmaya cüret etti ve çeviri gerçekleşebildi; bu kolay olmayan görevde adanmış ve laikler, genç ve yaşlılar, birlikte çalıştılar.

Bu akşam tanıttığımız kitap, Katolik ve Ortodoksların 2008-2009 yılnda kutladığı, Pavlus’a ithaf edilen yılın bağlamında doğuyor ve o zamanki Papa XVI. Benedikt’in ulusların havarisi figürüne ithaf ettiği kateşezleri derlemektedir. Türkiye ile bağlantı ani ve fizikseldir: Pavlus Tarsus’ta doğmuştur ve bugünkü Türkiye’de onun ilk yolculuğu, ikincisi ve üçüncüsünün büyük bir kısmı gerçekleşmiştir. Sonra Pavlus yılının Türkiye’deki yaşamda anlamlı etkileri oldu, dini turizme yeni bir itki verdi. Belki de birçok kişi “Bu Pavlus kim, ki bu kadar çok kişiyi hayatını yaşadığı yerlere çekiyor? Ne yaptı?” sorusunu kendine sormaya teşvik edildi. Bu kitap ilkin, Kilise’nin imanından başlayarak bir cevabı sunmak istiyor. Uzunluğuna göre yargılanmamalıdır. Nitekim az satıra uzun araştırmalarının meyvesini sığdırmasını bilen, başkararıyla karıştırılamayan büyük bir teoloğun izini taşımaktadır. Çünkü bilindiği gibi, herkesin anlayabileceği bir sayfa derin sentez yazmak, sırf uzmanlar için profesyonelce on sayfa yazmaktan daha zordur.

Nasılsa, bu kitabın kahramanının havari Pavlus olması ilk olarak bu seçimin kaçınılamaz şekilde taşıdığı ekümenik boyut için Allahı’n inayetidir. Nitekim metin bize önemli bir gerçeği göstererek bizi direkt imanın kalbine götürüyor: Hıristiyanlar ilk olarak daha iyi bir şekilde ve daha büyük bir güçle bazı haklarını savunmak ve geri almak için toplanmıyorlar, Rab’be şükretmek için toplanıyorlar çünkü «Bir gerçek olay ve bir Kişi ile buluşma, hayata yeni bir ufuk ve bununla hayatın akışına kesin bir yön verir». Ekümenliğin ilk merakı politik ya da kendini daha iyi duyurmak için sesleri ayarlamak değildir, bu merak teolojiktir: Hıristiyanların birliğinin arayışı imanın kendisinden kaynaklanır. O zaman fermanın 1700. yılı fırsatıyla Konstantinopolis ve Milano Kiliseleri’nin bir arada buluşmaları dini özgürlüğün sivil değerini hatırlamak için çok güzeldir. Özellikle bu özgürlüğün halk boyutunda her zaman tekrar kazanılması gerekir ve aynı zamanda çok güzel çünkü o iman tecrübesinin etrafında bugün buluşuyorlar ve bu iman tecrübesinden dini özgürlük için bir dikkat de kaynaklanıyor. Bu şekilde «Mesih İsa’nın kabullenmesini kolaylaştıran bir birlik için çaba, sırf diplomasi ya da zorunlu bir tamamlama olmayı sona erdirmektedir». Bu alt çizgi Hıristiyan olmayanların – bu durumda bizim Müslüman kardeşlerimiz – bizim ekümenik çabamızın amacı hakkında besleyebildikleri kuşkularının her gölgesini ortadan kaldırıyor. O bir armağanlar alışverişidir, bir stratejik antlaşmanın arayışı değildir. Zaten ne zaman Katolik ve Ortodokslar arasındaki ekümenik birlik birilerine karşı olarak düzenlenmiştir, o zaman, zamanın denetimine dayanamamıştır.

Aziz Pavlus’un figürü tüm Hıristiyanların – Katolik, Ortodoks ve Evanjelik – sürekli su alabildiği daimi bir ilham pınarı ise, gerçekçilikle kabul etmek gerekir ki, aksine Müslümanlar’la ilişkide bir ayrılık sebebidir. Onların birçoğu Saul’un yaptıklarına kuşku ile bakıyor ve sıklıkla onu ilk Hıristiyan ilanını temelden değiştirmekle suçluyorlar. Entellektüel dürüstlükle bu ayrılığı kabul etmek gerekir ama aynı zamanda bir otantik diyalog için, farklı dini tecrübeleri tamamıyla karşılaştırmanın gerektiğini hatırlamak lazım. Yani tüm mezheplerin Hıristiyanları (bir milyardan fazla mümin) Pavlus’ta imanları için merkezi bir figürü tanımakta hemfikirdeler ise, kim Hıristiyanlığı tanımak isterse onun yazılarıyla karşılaşması gerekir. Bu noktayı anlamakta yardım edebilecek ters bir örnek veriyorum. Hıristiyan olarak mistik İslam edebiyatıyla belirli bir yakınlık hissediyoruz, o edebiyat ki yakın bir Tanrı ile kişisel ilişkiyi değerlendiriyor ve bu Tanrı seven olduğu için bir şekilde ulaşılabilirdir. Mevlana Celaleddin Rumi’nin Mesnevi’sinden parçalar ya da Hallâc-ı Mansûr’un bazı şiirlerini yararlanarak okuyoruz. Ama Hukuk adamlarının katkısını ve hadis çalışanları unutarak desek ki, İslam sırf Rumi ve Hallâc-ı Mansûr’dur, o zaman İslam dininin ve Müslümanlar’ın normalde inandıklarının tahrip edilmiş bir tablosunu çizerek bitiririz. Farklı kelimelerle, ciddi bir kültürel diyalog için, isteyerek benim için daha fazla sorun çıkartanlarını unutarak, kendime yakın hissettiğim bazı yazarları seçemem, benim anlayışıma en yakın olan yazarları kullanarak bir kapı gibi en uzak olanlara ulaşmak için, araştırdığım gerçeğin tam bir bakışını oluşturmam lazım. Böylece aynı şekilde, Hıristiyanlığı anlamak istersem, Pavlus’tan vazgeçemem. Ve bir de batılı felsefeyi, batılı tarihi, batılı sanatı ya da hatta Batı’nın politikasını anlamak istersem ondan vazgeçemem. Evangelii Gaudium’un hatırlattığı gibi, « İslam ile diyaloğu sürdürmek için konuşanların uygun formasyonu vazgeçilemezdir, sırf sağlam ve mutlulukla kendi kimliğinde kökleşmiş olmaları için değil, hem de diğerlerin değerlerini tanıyabilmeleri için». Ancak bu şekilde bugün bu kadar acil olan kültürler diyaloğuna gerçek bir katkı sağlayabiliriz.

Pavlus özel bir meydan okumayı temsil etmektedir. Babalar’ın geleneklerine aşık, hayatıyla onları korumaya ama bir de kendi görüşüne göre onları tehlikeye atan kişilere zulm etmeye hazırdı. Kim Gamaliel’in okulunda Saul’un çabasının ciddiyetini küçümserse, Yasa’nın takibiyle ve ona itaat aracılığıyla Tanrı’nın Yüzü’nün arayışından hiçbir şey anlayamaz; bu her zamanın insanının dini bilinci için en derin tecrübelerden biridir. Ama tam bunun için soru daha fazla büyüyor: Pavlus neyle karşılaştı; o kadar güçlü ki, onu bu perspektifi aşamaya götürdü, neredeyse onu altüst etmeye ve sınırsız bir misyoner çabaya kendini atarak kiliseyi evrensel boyutuna açmak için keskin oldu? Bir sorudur ki araştırılmaya değer.

Sonra – sanırım – özellikle İslam için üçüncü bir ilgi sebebi vardır. Nitekim tarihi açıdan Pavlus, bir kutsal yazının yazılışı ve ruhu arasındaki farkın ilk büyük kuramcısı olmuştur. Onun için dış anlam aşılamaz (nitekim bir gnostik değildir), ama aynı zamanda dış anlamın içsel bir tecrübeden hayat alması gerekiyor «yazılı yasa öldürür, Ruh ise yaşatır» (II. Kor. 3,6.). Bilindiği gibi Kur-an’ın İslam tefsirinden ve birçok Müslüman çağdaş düşünüre göre buna benzer bir çift kavram işlenmiştir ve bu kavramların işlenmesi İslamı modernlikle tamamen birleştirebilmek için vazgeçilemezdir. Bu fikirler çoğu zaman tekrarlanıyor, ama hak ettiklerinden çok daha az derinliğine inilmiş oluyorlar. Bunun için düşünüyorum ki özellikle Türkiye gibi bir ülkede, Pavlus’un bu çift kavramı, yazı ve Ruh ile ciddi bir karşılaştırma yapılması, İslam’da gerçekleşen tartışma için çok yararlı olabilir. Türkiye teolojik alanda bilimsel araştırma yapma konusunda çok ileridir.

Bu etkinliğe beni getiren sebepleri bu kısa notlarla, umarım size açıklayabildim. Bu bir ilk, alçakgönüllü adımdır. Umarız ardından yeni adımlar da gelir. Ekümenik buluşma fırsatı ve kültürel diyalog anı olan bu kitap önümüzde geniş bir yol açıyor: mutlulukla ve güvenle tüm isteyenlerle birlikte bu yolu yürümeyi Tanrı’dan diliyoruz.

 

Burkina Faso, Yine Kilise Saldırısıyla Sarsıldı:6 Ölü
Batı Afrika ülkesi Burkina Faso son iki haftada iki terör saldırısıyla sarsıldı. Ülkenin kuzeyindeki Dablo beldesinde 20 kişilik silahlı grup,...
Bulgaristan’da Birlik Semineri Düzenlendi
Bulgaristan’ın Sliven şehrinde 3-5 Mayıs tarihleri arasında Sliven Birlik Kilisesi tarafından bir “Birlik Semineri” düzenlendi. Bulgaristan’da yaşayan Hristiyan inanlılar arasında...
Notre Dame Katedrali İçin Restorasyon Projesi Oluşturuldu
Fransız mimarların Paris’te çıkan yangında büyük zarar gören tarihi Notre Dame Katedrali’nin yenilenmesi için sundukları projede ışığı yutacak bir cam...
Sri Lanka’daki Saldırıları IŞİD Üstlendi
Sri Lanka’da 21 Nisan Pazar günü Paskalya Ayini sırasında kilise ve otelleri hedef alan, 321 kişinin hayatını kaybettiği ve 500’den...
Irak’ta IŞİD Tehlikesi Olmadan Paskalya Kutlandı
IŞİD yanlıları tarafından 2 yıl önce istila edilen pek çok bölgede olduğu gibi Hamidiye bölgesindeki kiliseler de istila edilmiş ve...
Sri Lanka’da kilise ve otellerde patlamalar: En az 137 ölü
Sri Lanka’da kilise ve otelleri hedef alan en az altı patlamada 137’den fazla kişi hayatını kaybetti.  Hükümet, saldırıların artması sebebiyle...
İtalya’nın Sesi Birincisi Olan Rahibe Ünlülerle Dans’ta Mücadele Ediyor
Birkaç yıl önce İtalya’da düzenlenen “İtalya’nın Sesi” yarışmasına Vatikan’ın özel izni ile katılan ve uzak ara birinci olan Sicilya Adası...
Vatikan’dan, Orlandi Olayından 35 Yıl Sonra İç Soruşturma Kararı
Vatikan, Papa 2. Jean Paul suikastı zanlısı Mehmet Ali Ağca’nın İtalya’da hapiste olduğu dönemde serbest bırakılması için kaçırıldığı ileri sürülen...
İspanya’da Dindarların Sayısı Azalıyor
İspanya’da dindar Katoliklerin sayısı son yıllarda büyük bir düşüşe girerken, dindar olmadığını söyleyen gençlerin oranının yüzde 48,9’u bulduğu belirtildi. Ferrer...
Varşova’da Kilise Saldırısı: 1 Kişi Hayatını Kaybetti, 1 Rahip Yaralandı
Polonya’nın başkenti Varşova’da bir kilisede meydana gelen saldırıda 1 kişi hayatını kaybetti, 1 rahip yaralandı. Polisin müdahalesiyle bilincini kaybeden saldırgan...
3 Tarihi Kiliseyi Kundaklayan Zanlı Yakalandı
ABD’nin Louisiana eyaletinde 10 günde siyahilere ait 3 tarihi kiliseyi kundaklayan zanlı herkesi şaşırttı. Bölgedeki bir polis amiri yardımcısının oğlu...
Papa Françesko Barış İçin Güney Sudanlı Liderlerin Ayağını Öptü
Papa Françesko, ülkelerinde barışın devam etmesi amacıyla Vatikan’da kabul ettiği Güney Sudan heyetinde bulunan liderlerin ayağını öptü. Papa, Güney Sudanlı...
Papa Françesko, Cinsel Taciz Yasası Çıkarttığını Açıkladı
Vatikan, son zamanlarda meydana gelen cinsel istismar skandallarının önüne geçmek için yeni bir yasa tasarısı düzenledi. Bu yasayla, vakalardaki zaman...
Paris Notre Dame Katedrali’nde Yangın
Fransa’nın başkenti Paris’te bulunan Notre Dame Katedrali’nde yangın çıktı. Kilisenin çatısında çıktığı belirtilen yangının hızla bütün yapıyı sarması sonucu Notre...
Filistinli Hristiyanlar, Yeruşalim’de”Palmiye Pazarı” nı Kutladı
İsa Mesih’in “çarmıha gerilmeden” önce son kez Yeruşalim’e girişi ve Yeruşalim halkının yollara çıkıp palmiye yapraklarını sallayarak sevinmesinin hatırası olarak...
ZİYARETÇİ YORUMLARI

Henüz yorum yapılmamış. İlk yorumu aşağıdaki form aracılığıyla siz yapabilirsiniz.

YORUM YAZ