Papalık tarihinin en tartışmalı papalarından biri olan Papa 6. Aleksander, tüm meşru olmayan eylemlerine karşı, Vatikan’ın en önemli sanat komisyonlarının bazılarının sorumlusuydu.
Ressam Pinturicchio’nun Papa 6. Aleksander’ın metresi Giulia Farnese’nin yüzünü kullandığı iddiaları nedeniyle tartışmaların odağında olan 500 yıllık Madonna resminin gizemini çözmek için Roma Capitoline Müzesi’nde bir sergi düzenleniyor.
Bu sergide 500 yıl önce tamamlanan Pinturicchio’nun resmettiği Madonna’nın yüzü ile Giorgio Vasari’nin Giulia Farnese’nin portresi ilk kez yan yana getiriliyor.
Müze Müdürü Françesko Buranelli, “Rönesans dönemi ressamlarından olan Vasari, bu portre ile Madonna resmi arasındaki ilgili hipotezini herhangi bir delil olmadan Papalık mahkemelerine dile getirmişti. Beş yüzyıl sonra geride çok fazla portre bırakmayan Giulia Farnese’nin görüntüsünü yeniden yapılandırarak bu efsaneyi parçaladık. Neyse ki, Pinturicchio’nun diğer Madonna’larına kıyasla, Papa’nın en yüksek tapınakta dizlerinin üzerinde ilk kez bir kadınsı yüzün bulunduğu bir Meryem’i sunuyoruz “dedi.
Bu yeniden yapılanma ile Capitoline Müzesi nihayet kendi son yargısına varabilir. “Vasari’nin haberi, bugünkü ‘sahte haberler’ gibi yanlış bir uyarıydı ve bu yanlışlık yalnızca popüler bir söylenti olarak yayıldı.”
Arada beş yüz yıllık bir boşluk olmasına rağmen, Pinturicchio’nun resminin tartışılması ve “sahte haberler” günümüzle daha da alakalı görünüyor.(Seyfi Genç)