19 Mart 2024 Salı

Ermeni Kilisesi ”Rab İsa Mesih’in Göksel Yeruşalim’e Girişi Yortusu”nu Kutladı

Ermeni Kiliseleri, 16 Mayıs Pazar günü, “İkinci Palmiye Pazarı” (Dzağgazart), ”Rab İsa Mesih’in Göksel Yeruşalim’e Girişi Yortusu”nu kutladı. Türkiye Ermenileri Patrik Kadasetli Sahak II riyasetinde, Kumkapı merkez Meryem Ana (Surp Asdvadzadzin) Kilisesi’nde Kutsal Sunu Ayini (Surp Badarak) gerçekleşti.

Ayinin ardından Patrik Sahak II, Ermenice ve Türkçe vaazlar verdi. Surp Badarak ve vaazlar Patrikliğin Facebook sayfasından canlı olarak yayınlandı. Peder Şahen Uhanyan eli ile gerçekleşen Surp Badarak’ta, Patrikliğin Ruhani eğitim alanları da Rab’bin sofrasına hizmet ettiler. İlahileri Diyakos Edvin Galiboğlu yönetimindeki Patriklik Armaş korosu üyeleri seslendirdi. Törende, Başrahip Zakeos Ohanyan, Rahip Şınork Donikyan, Peder Şirvan Mürzyan ve Peder Nerses Ayvazyan da hazır bulundular. Ayin sonunda tüm Rab’de uyuyanlar için “Ayin-i Ruhani” (Hokehankist) duaları okundu.

Ardından Patrik Kadasetli Sahak II, Ermenice ve Türkçe vaazlar verdi. Türkçe vaazına bu güne neden “ikinci dzağgazart” dendiğini açıklayarak başladı. Kutsal yazılardan da yola çıkarak bugünkü vaazında Yeruşalim üzerine konuşmak istediğini, öneminin nerden geldiğine bakmak gerektiğini dile getirdi. Patrik Sahak II’nin Türkçe vaazından bazı başlıklar şöyle;

“Yeryüzü ve Onun Doluluğu Rab’bindir”

”Kutsal yazılar Tanrı’nın bir tarih çerçevesi içinde çalıştığını gösteriyor. Yani Tanrı’nın bir kronolojisi var. Her şeyi birden yapmıyor, zamana yaymış, Kendisinin öngördüğü zamanlar ve planlar var, bize onun merhalelerini söylüyor. Ama çok ayrıntılarını söylemiyor. Yeruşalim’le ilgili, bizim günümüzle ilgili en büyük Peygamberliği, İsa Mesih yaptı. Tanrı, insanlık putperestliğin karanlığına gönülmeye başladığında kendisine inanan İbrahim’i seçti. Tarihimizden 4.000 yıl önce. Urfa’dan aldı onu, dedi ki; senin çocuğun olmayacak çünkü imkansız ama ben sana çocuk vereceğim. Senin soyunu göğün yıldızları, denizin kumları gibi çoğaltacağım. İbrahim’in 2 oğlu oldu. Hacer’den İsmail ve Sara’dan İshak. İsmail Arapoğullarının, İshak İsrailoğullarının atası oldu. Böylece İbrahim bu iki ulusun atası oldu. Bu Melkisedek ilginççünkü Yeruşalim’in kralı ve kâhini ve Tanrı’nın kâhini. Hakiki Tanrı’ya tapan bir kâhin öyle ki İbrahim onun sunusunu kabul ediyor ve ona da kendi kazancının ondalığını veriyor. Melkisedek, adalet kralı demek. Yeruşalim, yeru şehir demek, şalim, salim, selamet, esenlik şehri demek. Yani esenlik şehrin, adalet kralıydı Melkisedek. Bu gizemli figür. Bu Hristiyan literatüründe şarap ve ekmek sunması İsa Mesih’e atıf edilmiştir. Bir şekilde bu şehrin ilk dile getirilişi bu sadık adalet kralıyla anılıyor. O zaman Tanrı’nın kenti. Ne zaman Tanrı’nın kenti ve esenlik kenti? Kralı, adalet kralı olduğunda. Bu elbette ki Yeruşalim’in en son kaderini de belirleyen bir öngörü, bir sembol. İsa Mesih geri döndüğünde, Yeruşalim’de ebedi krallığını kurduğunda, elbette ki kendisi o Melkisedek’tir. Kendisi o şarap ve ekmeği, yani kendi bedenini ve kanının sunusunu bütün insanlığın Tanrı ile barışması için, esenlik sunusu olarak sunan kişidir. Çünkü bu dünya ve onun doluluğu Rab’bindir. O’nun Kutsal yazılardaki yasalarına, tabiatta koyduğu yasalara uymazsak eğer bizi birey olarak ve insanlık olarak bekleyecek şey lanettir, vuruştur, korkudur, bereketsizliktir. Sadece tuttuğumuz zaman seçiliriz. Yani biz Rab’bi seçtiğimizde seçiliriz. Biz elbette ki dua edeceğiz barış için. Yeruşalim adı gibi barış kenti olsun. Ve İsa’nın dediği gibi; <Ne mutlu barış sağlayanlara çünkü onlara Tanrı’nın çocukları denecek.> Bu günkü siyasetçilerin önünde Yeruşalim’i bir barış kenti yapma olanağı var. Onun alternatifi bütün dünya için, boynumuzda taşıyacağımız ağır bir taşa dönecek. Hiç kimse Yeruşalim’i görmemezlik edemez. Hiç kimse arkasını dönemez. Bir şekilde Tanrı, bütün dünyanın gözlerini oraya çevirip, insanlık dramasını orada uygulayacak. Ama bizim de bu arada elbette barış çocuklarından olmamız lazım. Yangının üstüne benzinle değil suyla gitmeliyiz. Duanın suyuyla, hoş görünün suyuyla. Suçlamayla, tarihten gelen hınçlar, öfkeler, intikam duygularıyla değil… Yeryüzü ve onun doluluğu der Kutsal Kitabımız, Rab’bindir. Toprak Rab’be aittir. O istediğine verir. Tanrı’nın Musa’ya verdiği yasada bu böyle yazılıdır. İsa’nın Yeruşalim’e girişinde, Hristiyanlık tarihi için çok önemliydi o ve halen önem taşıyor o kent. Onun için bizim gözlerimiz ve yüreğimiz de o kentle beraber olucak. Barış zamanları bulduğumuzda o kenti ziyaret edeceğiz. Hac yolculuğunda bulunacağız. Yapamadığımızda, dualarımızda hatırlayacağız o kenti ve içinde yaşayanları, Yahudileri, Hristiyanları ve Müslümanları. Rab onların yüreklerine, barışı kardeşliği koysun. Yeni bir başlangıç olsun, hem Yeruşalim, hem İsrail hem de bütün dünya için. Rab bereketlesin hepinizi…”

İskenderun’da Paskalya Öncesi Et Orucu Başladı

İskenderunlu Ortodokslar, geçtiğimiz hafta sonu ‘Et Karnavalı-Merfağ’ gerçekleştirerek, Paskalya öncesinde et orucuna başladı. Bu hafta sonu ise Peynir Karnavalı...

Papaz Aleksandır Çıkırık, Ölüm Yıl Dönümünde Anıldı

Edirne'de geçen yıl 17 Mart'ta geçirdiği kalp krizi sonucu hayatını kaybeden Bulgar Ortodoks Sveti Georgi Kilisesi papazı Aleksandır Çıkırık, ölümünün...

Şiddetli Yağış ve Sel, 6 Binden Fazla Yerinden Edilmiş Aileyi Etkiledi

Yemen'in orta kesimlerindeki Marib şehrinde şiddetli yağış ve selden 6 bin yerinden edilmiş ailenin etkilendiği duyuruldu. Yemen hükümetine...

Hristiyan Yardım Kurumu, Binlerce Teolojik Kitap Bağışlayacak

Hristiyan yardım kurumu, dünya çapında teolojik kaynaklardaki boşluğu doldurmak için 10 bin'den fazla kitap bağışlayacak. Langham Partnership organizasyonu...

Bu haberleri okudunuz mu?Benzer İçerikler
Sizin için önerildi