Katolik dünyasının geleneksel bayramlarından biri olan “Meryem Ana’nın Günahsızlığı” Yortusu Hatay’ın İskenderun ilçesinde Müjdeleme Latin Katolik Kilisesi’nde özel bir ayinle kutlandı. Her yıl 8 Aralık tarihinde kutlanan Bayram Ayinine az sayıda cemaat üyesi katıldı.
Müjdeleme Latin Katolik Kilisesi’ndeki kutsal ayini, Kilise Pederi Dariusz Dogondke (Daryuş Dogonke) yönetti. Peder Dogondke, bu güne özel olarak verdiği vaazında Meryem Ana’nın günahsız şekilde gebe kalmasının altını çizdi.
Dogondke, Noel yolculuğunun içinde ‘Günahsız Meryem’ Bayramının da kutlandığını belirterek, olağanüstü bir lütuf sayesinde, İsa’nın Annesi Meryem’in kötülüğü asla tanımadığına vurgu yaptı. Allah’ın, Meryem Ana gibi bizleri de bir görev ve bir sorumluluk emanet etmeye çağırdığını söyleyen Peder Dogondke, günahsız Meryem’in, hayatımızda Rabbin varlığını kabul etmeye yardım etmesi için de dualar etti.
Meryem Ana için gerçekleştirilen bu özel ayin, duaların edilmesi, ilahilerin söylenmesi ve Komünyon dağıtımının ardından sona erdi.
Meryem Ana’ya Adanmış Birçok Bayramdan Birisi
Meryem Ana’nın Günahsızlığı Bayramı, Katolik Kilisesince Meryem’e adanmış birçok bayramdan birisidir. Meryem Ana’nın Günahsızlığı Bayramı, günümüzde 8 Aralık’ta kutlanmaktadır.
Bu bayramın ortaya çıkmasında birçok faktör rol oynamıştır. Yaklaşık 700’lü yıllarda Bizanslılar hâlihazırda 9 Aralık’ta Meryem’in hamile kalmasını Azize Anna ile birlikte kutlamaktaydı, bu bayram Meryem’in doğum günü olarak kutlanan 9 Eylül’den dokuz ay önceye gelmekteydi.
Bayram ilk olarak o dönemde Bizans toprağı olan güney İtalya’ya gelmiş, oradan Fransa ve İngiltere’ye de yayılmıştır. Bu ülkelere geldiğinde bayramın vurgusu değişmiştir. Meryem’in Günahsız Gebe kalmasını kutlayan bayram, Meryem Ana’nın İlk Günah’ın lekesini taşımadan doğmasını kutlamaya dönüşmüştür.
1476’da Papa IV. Sixtus, bayramı 8 Aralık’ta kutlanan Meryem’in Günahsız Gebe Kalması konseptinde onaylamıştır. 1798’de Papa XI. Klement, bayramı tüm kiliseyi kapsayacak şekilde genişletmiştir. 1854’te Papa IX. Pius bayramı dogmalaştırmıştır, yani Mesih’e olan inancın temel parçalarından birisi yapmıştır.
Meryem Ana’nın 1858 yılında Lourdes’te, Bernadette Soubirous’a görünümünde, ‘Ben günahsız gebe kaldım’ şeklindeki beyanı da papaların doktrininin ilahi bir onayı olarak yorumlanmıştır. (SAT-7 Türk/İlyas Edip TERBİYELİ-İskenderun)