İsrailli arkeologlar oldukça büyük bir insan yapımı platform keşfettiler ve kazılan alanda Kutsal Kitap’ta bahsedilen Tanrı’nın yasasının içinde taşındığı Antlaşma Sandığı’na dair bazı ipuçları bulduklarını belirttiler.
Israel Finkelstein isimli Tel Aviv Üniversitesi’nden bir arkeolog, The Times İsrail’e yaptığı açıklamada 8. yüzyıla tarihlenen bir tapınak kalıntısı bulduklarını ve yapının Antlaşma Sandığı’na ev sahipliği yaptığına dair bazı ipuçları olduğunu ifade etti. Kutsal Kitap’a göre sandık Tanrı tarafından Musa’ya verilen 10 emirin üzerine yazıldığı iki taş tabletin taşınması amacıyla yapılmıştı.
İnanışa göre, sandık 20 yıl boyunca Kral Davut’un geçit törenine kadar Kiryat-Yearim’de tutulmuştu. Ancak Finkelstein kendisiyle birlikte bölgede çalışan arkeologların sandığın varlığına dair kanıt olduğuna inanmadığına dikkat çekti. Ancak yine de son keşfin belirtilen Kutsal Kitap dönemindeki politik gelişmelere dair önemli veriler içerdiğinin kesin olduğu ifade ediliyor.
Yapılan keşfin oldukça önemli olduğu ve araştırmacıların deyimiyle “oyunu değiştireceği” belirtilirken, arkeologlara göre 1.65 hektarlık bir alana yayılabilecek bu platform klasik bir demir çağ yapısı ve 3 metre genişliğinde 2 metre yüksekliğinde duvarlarla çevrili olması muhtemel. Kuzey İsrail Krallığı’na ait bir yapı olması muhtemel keşfe göre bu alanda bir tapınak bulunuyordu ve Yahuda Krallığı’na karşı koymak amacıyla inşa edildi.
Kiryat-Yearim, 1. Tarihler 13. Bölümde adı geçen ve Kral Davut’un sandığı Yeruşalim’e taşıması hikayesinde bahsedilen önemli Kutsal Kitap mekanlarından biriydi. Bahsi geçen ayetler şöyle:
“Davut Tanrı’nın Antlaşma Sandığı’nı* Kiryat-Yearim’den geri getirmek için Mısır’daki Şihor Irmağı’ndan Levo-Hamat’a kadar bütün İsrailliler’i topladı. Böylece Davut’la İsrailliler Keruvlararasında taht kuran RAB Tanrı’nın adıyla anılan Tanrı’nın Antlaşma Sandığı’nı getirmek için Yahuda’daki Baala Kenti’ne –Kiryat-Yearim’e– gittiler.
Tanrı’nın Sandığı’nı Avinadav’ın evinden alıp yeni bir arabaya koydular. Arabayı Uzza’yla Ahyo sürüyordu. Bu arada Davut’la bütün İsrail halkı da Tanrı’nın önünde lir, çenk, tef, zil ve borazanlar eşliğinde ezgiler okuyarak, var güçleriyle bu olayı kutluyorlardı.
Yine de Finkelstein kazı alanında fiziksel olarak sandığa dair bir kanıt bulmayı beklemediklerini ifade etti. “Sanırım sandık hikayesi, Kuzey Krallığı’nın, 2. Yerovam döneminde bölgesel ihtiyaçları ve Yahuda üzerinde kurmak istediği egemenliğe istinaden yaratılmış ideolojik bir argüman” diye ekledi. Yine de başka birçok araştırmacı ve arkeolog sandığa dair ipuçlarını takip etmeye devam ediyor.